واحد تربیت و آموزش بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اردبیل

واحد تربیت و آموزش بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اردبیل

واحد تربیت و آموزش بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اردبیل

واحد تربیت و آموزش بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اردبیل

انسجام اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری

اتحاد مسلمانان، ضامن سربلندی جهان اسلام
اگر مسلمین دست در دست هم بگذارند و با هم صمیمی باشند، ولو عقایدشان مخالف با یکدیگر باشد، اما آلت دست دشمنان نشوند، دنیای اسلام سربلند خواهد شد. آن وقت مگر امریکا و غیر امریکا جرئت می کنند که به دنیای اسلام بیایند و یک جا را پایگاه قرار بدهند و منافع کشورهای اسلامی و ملت های مسلمان را تهدید کنند؟
شرط موفقیت اگر در جوامع و کشورهای اسلامی، علما و روشن فکران و متفکران و بزرگان و پیش گامان وحدت، جهت حرکتشان به سمت حاکمیت اسلام باشد این حرکت، حرکت موفقی است، والاّ اگر این طور نباشد و در مقابل حاکمیت طواغیت و کفار و حکومت های سرسپرده و بی عرضه، تابع و تسلیم باشند، معلوم است که وحدت، تضمینی نخواهد داشت.
ضرورت برخورد هوشمندانه با دشمن

هدف نزدیک گام بزرگ ما، عبارت از ایجاد وحدت بین طوایف و مذاهب اسلامی و گروه های مسلمان است. عده ای برای ضربه زدن به حرکت عزت آفرین اسلامی، رسالتشان ایجاد تفرقه است؛ آنها را شناسایی کنید و هوشمندانه با آنها مقابله نمایید.
نیاز امروز دنیای اسلام
امروز دنیای اسلام نیازمند تقریب است. در این تقریب همان طور که مکرر گفته شده، غرض این است که فرقه های اسلامی در مقام فکر و اعتقاد به یکدیگر نزدیک بشوند. ای بسا برخی از تصورات فِرَق نسبت به یکدیگر با مباحثه و مذاکره، به استنتاج خوبی منتهی بشود.

انقلاب ایران شیعی است!
دشمن می خواهد میان فرقه های اسلامی نزاع باشد. به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمن خواسته است بین ایران انقلابی و بقیه ملت ها جدایی بیندازد. از خدا می خواهند که در دنیای اسلام گفته شود اینها شیعه هستند و انقلابشان انقلاب شیعی است و به ما سنّی ها ربطی ندارد! ملت ایران از اول انقلاب گفته است بله، ما شیعه و موالیان اهل بیت پیامبریم، اما این انقلاب، یک انقلاب اسلامی بر اساس قرآن، بر اساس توحید، بر اساس اسلام خالص و ناب، بر اساس وحدت و برادری بین همه مسلمین است. این را از اول ملت ما گفتند و امام ما نیز این را فریاد کشید و بیان کرد.

برافراشتن پرچم اسلام، نیازمند وحدت
امروز، امت اسلام برای حیات، سربلندی و نجات خود و برای برافراشتن پرچم اسلام، به وحدت احتیاج دارد.کدام منطق است که در مقابل این مسئله بتواند مقاومت کند تا اختلاف ایجاد بشود؟ وحدت بر همه ضرورت ها و اولویت ها ترجیح دارد و از آنها اولیتر و مقدم تر است.
تأمین مقدمات اتحاد اسلامی
اسلام تأکید کرده است که برادران مسلمان باید با هم برادرانه رفتار کنند، نگفته است برادرانی که سنی اند یا شیعه اند یا فلان مذهب دیگر را دارند، بلکه گفته است که إِنَّمَا الْمُوءْمِنُونَ إِخْوَةٌ. هر کسی به این کتاب و به این قرآن، و به این دین و به این قبله اعتقاد دارد، مؤمن است؛ اینها با هم برادرند.
اهمیت اتحاد میان ملت های مسلمان
ما به سهم خود، وحدت را بین امت اسلامی یک ضرورت می دانیم. امسال را هم سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی اعلام کردیم. انسجام اسلامی در یک وجه خود ناظر به همه دنیای اسلامی است. باید با هم منسجم باشند. باید به یکدیگر کمک کنند. هم دولت های اسلامی، هم ملت های اسلامی و دولت های اسلامی در استفاده از ظرفیت ملت های اسلامی برای ایجاد این وحدت بزرگ سهم و نقش داشته باشند.
داروی اتحاد
داروی اصلی برای امروز دنیای اسلام، داروی اتحاد است. باید باهم متحد بشوند. علما و روشن فکران اسلام بنشینند و منشور وحدت اسلامی را تنظیم کنند. منشوری تهیه کنند که فلان آدم کج فهم متعصب وابسته به این یا آن فرقه اسلامی نتوانند آزادانه جماعت کثیری از مسلمانان را متهم به خروج از اسلام کنند، تکفیر کنند. تهیه منشور، کاری است که تاریخ، امروز از روشن فکران اسلامی و علمای اسلامی مطالبه می کند. اگر شما این کار را نکنید، نسل های بعد، شما را مؤاخذه خواهند کرد.
آفت انسجام اسلامی
دشمنان با تبلیغات خود، با جنگ روانی خود، با تلاش های موذیانه گوناگون خود، سعی می کنند بین صفوف ملت ایران اختلاف بیندازند؛ به بهانه قومیت، به بهانه مذهب، به بهانه گرایش های صنفی، وحدت کلمه ملت را از بین ببرند. علاوه بر این، در سطح دنیای اسلام هم یک تلاش وسیع عمیقی از سوی دشمن محسوس است برای اینکه میان ملت ایران و جوامع گوناگون مسلمان دیگر فاصله بیندازند؛ اختلاف مذهبی را بزرگ تر کنند؛ جنگ شیعه و سنّی را در نقطه ای از دنیا که ممکن باشد به وجود بیاورند و عظمت و ابهت ملت ایران را در میان ملت های دیگر ـ که روز به روز بحمداللّه تا امروز بیشتر شده ـ از بین ببرند... .
به نظر من، امسال سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی است؛ یعنی در درون ملت ما، اتحاد کلمه همه آحاد ملت و قومیت های گوناگون و مذاهب گوناگون و اصناف گوناگون ملی و در سطح بین المللی، انسجام میان همه مسلمانان و روابط برادرانه میان آحاد امت اسلامی از مذاهب گوناگون و وحدت کلمه آنها.
مهم ترین مسئله دنیای اسلام
امروز به نظر ما مهم ترین مسئله دنیای اسلام، مسئله اتحاد است. اگر این اتحاد انجام شد، ما پیشرفت علمی هم می توانیم بکنیم، پیشرفت سیاسی هم می توانیم پیدا کنیم.
جهان اسلام، مجموعه ای سرشار از امکانات
دنیای اسلام، تقریبا با یک میلیارد و نیم جمعیت، با امکانات فراوان اقلیمی و جغرافیایی و طبیعی و انسانی و سرمایه های بی نظیری که در اختیار دارد، می تواند یک مجموعه عظیم و متحد را تشکیل بدهد. اگر امت اسلامی وحدت خود را به دست بیاورد، اگر قدرت اسلامی به معنای حقیقی کلمه خود را نشان بدهد، ...تسلط و سیطره اقتصادی و سیاسی و فرهنگی دشمن قطع خواهد شد.
وحدت، یکی شدن مذاهب نیست
مراد ما از وحدت اسلامی، یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست. میدان برخورد مذاهب و عقایداسلامی و عقاید کلامی و عقاید فقهی، میدان علمی است؛ میدان بحث فقهی است؛ میدان بحث کلامی است و اختلاف عقاید فقهی و کلامی می تواند هیچ تأثیری در میدان واقعیت زندگی و در میدان سیاست نداشته باشد. مراد ما از وحدت دنیای اسلام، عدم تنازع است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد